Jakie są właściwości i zastosowanie inuliny?

Inulina (https://www.bee.pl/9183-cukier-i-zamienniki-cukru) to zazwyczaj polisacharyd o licznych właściwościach prozdrowotnych, który znajduje się, oczywiście, w korzeniach cykorii, mniszka lekarskiego oraz dodatkowo topinamburu. Znajdziemy ją w gotowych produktach spożywczych zamiast tłuszczu i cukru. Można również nabyć inulinę poprzez proszki i pastylki. Dietetycy pokładają w niej sporo ufności, ponieważ może być narzędziem w walce z chorobami dietozależnymi i otyłością.

Czym jest inulina?

Inulina jest naturalnym polisacharydem z grupy fruktanów, składającym się ze składników glukozy i fruktozy. Ze względu na strukturę i powiązania między związkami, nie jest trawiona w jelitach człowieka, dlatego funkcjonuje jako błonnik pokarmowy. Inulina jest zazwyczaj białym proszkiem, który przypomina skrobię, ale odpowiednio rozpuszcza się w wodzie.

Gdzie znajduje się najwięcej inuliny?

Inulina jest produkowana głównie przez rośliny z rodziny astrowatych (Asteraceae). W sporych ilościach (ok. 40%) jesteśmy w stanie odnaleźć ją w bulwach cykorii, topinamburu, mniszka lekarskiego, karczocha czy po prostu łopianu, lecz również w cebuli, czosnku, porach, a także w szparagach i bananach. Inulinę do wykorzystania w przemyśle spożywczym za każdym razem jako środek dietetyczny uzyskuje się głównie z cykorii, a także topinamburu.

Jakie są korzyści ze stosowania inuliny?

Inulina jest postrzegana jako środek o niskiej zawartości kalorii, a także delikatnej słodyczy. Jest około 10 razy mniej słodka od cukru, dlatego nie może stanowić ewentualnego samodzielnego zamiennika sacharozy w produktach spożywczych i w kuchni. Inulina ma atrybuty strukturotwórcze, a także żelujące, zagęszczające i w dodatku stabilizujące. Niejednokrotnie zastępuje tłuszcz w potrawach, aby spowolnić wartość kaloryczną. 1 g inuliny jest używany jako alternatywa dla 4 g tłuszczu. Jednocześnie zastąpienie tłuszczu nie pogarsza właściwości produktu. Wręcz przeciwnie, poprawia ich konsystencję oraz daje uczucie kremowości i tłustości w trakcie jedzenia.

Inulina jako dobry sprzymierzeniec w odchudzaniu


Prawdopodobieństwo stosowania inuliny jako zamiennika tłuszczu pomaga jej w produkcji niskokalorycznej żywności przeznaczonej dla osób odchudzających się. Stosowanie np. deserów z inuliny w diecie niskokalorycznej jest wspaniałą pomocą w odchudzaniu, głównie dla osób, które nie mają silnej woli. Obniżenie kaloryczności to nie jedyna dodatkowa strona inuliny. Tym samym inulina może hamować apetyt i zwiększać uczucie sytości, a tym samym poprawiać kontrolę nad ilością spożywanych pokarmów.