Inulina – co to dokładnie jest i jaki ma właściwości?

Jest to polisacharyd, składający się z ponad 30 różnych związków monosacharydowych występujących naturalnie w korzeniach mniszka lekarskiego i cykorii. Inulina, która należy do grupy fruktanów, nie jest trawiona w przewodzie pokarmowym i dlatego pełni funkcję błonnika pokarmowego. Warto wiedzieć, jakie są właściwości inuliny i kto powinien z niej korzystać. Inulina jest stosowana jako dodatek do żywności oraz jako składnik suplementów witaminowych o właściwościach prebiotycznych.

Jak inulina pomaga w odchudzaniu?

Niska kaloryczność, a także szybka sytość, jaką zapewnia inulina, ma duże znaczenie. Opóźnia ona wchłanianie cukru z pożywienia do krwi, obniża indeks glikemiczny spożywanego pokarmu, reguluje ilość stolca, a także pełni funkcję prebiotyczną. Wszystkie te właściwości inuliny mogą sprawić, że ten polisacharyd pomoże nam schudnąć. I to nie wszystko. Inulina, niskokaloryczny polisacharyd o dodatkowych funkcjach prebiotycznych, jest o jedną dziesiątą słodsza od cukru, znanego jako “biała śmierć”.

Gdzie można znaleźć inulinę?

Inulina jest to, o czym już wspomniano, polisacharyd o nierozgałęzionej strukturze sekwencji, występujący naturalnie w wakuoli, czyli strukturze komórki roślinnej i pełniący funkcję substancji zapasowej. Ten polisacharyd jest przechowywany głównie w kłączach roślin, bulwach i w niewielkich ilościach. Rośliny wytwarzające inulinę należą głównie do kategorii Asteraceae. Znajdziemy tu:

  • karczy,
  • cykorię,
  • łopian,
  • słonecznik bulwiasty.

Źródłem inuliny są również cebula, szczypiorek, szparagi, banany, czosnek, kłącza i bataty.

Jakie są główne właściwości i zastosowania inuliny?


Inulina ma właściwości prebiotyczne. Wspomaga rozwój prawidłowej flory bakteryjnej w układzie pokarmowym oraz zapobiega wchłanianiu tłuszczów i cukrów z przewodu pokarmowego. Dzieje się tak, ponieważ inulina obniża cholesterol. W układzie pokarmowym inulina nie jest po prostu trawiona przez enzymy pokarmowe, lecz rozkładana przez bakterie w jelicie grubym. W jelicie cienkim inulina obniża pH. W efekcie przyczynia się do poprawy przyswajania wielu minerałów (magnez, żelazo, cynk, fosfor). Ważną cechą inuliny jest to, że ogranicza kalorie i zwiększa sytość. Dlatego nawet jeśli jesteśmy na diecie niskokalorycznej, desery zawierające inulinę nigdy nie są wielkim grzechem. Produkty z inuliną mogą pomóc osobom cierpiącym na otyłość, tym, którzy są na diecie, a jednocześnie mają małą motywację do odmowy regularnego leczenia.