Jakie są właściwości i zastosowanie inuliny?

Inulina (https://www.bee.pl/9183-cukier-i-zamienniki-cukru) to zazwyczaj polisacharyd o licznych właściwościach prozdrowotnych, który znajduje się, oczywiście, w korzeniach cykorii, mniszka lekarskiego oraz dodatkowo topinamburu. Znajdziemy ją w gotowych produktach spożywczych zamiast tłuszczu i cukru. Można również nabyć inulinę poprzez proszki i pastylki. Dietetycy pokładają w niej sporo ufności, ponieważ może być narzędziem w walce z chorobami dietozależnymi i otyłością.

Czym jest inulina?

Inulina jest naturalnym polisacharydem z grupy fruktanów, składającym się ze składników glukozy i fruktozy. Ze względu na strukturę i powiązania między związkami, nie jest trawiona w jelitach człowieka, dlatego funkcjonuje jako błonnik pokarmowy. Inulina jest zazwyczaj białym proszkiem, który przypomina skrobię, ale odpowiednio rozpuszcza się w wodzie.

Gdzie znajduje się najwięcej inuliny?

Inulina jest produkowana głównie przez rośliny z rodziny astrowatych (Asteraceae). W sporych ilościach (ok. 40%) jesteśmy w stanie odnaleźć ją w bulwach cykorii, topinamburu, mniszka lekarskiego, karczocha czy po prostu łopianu, lecz również w cebuli, czosnku, porach, a także w szparagach i bananach. Inulinę do wykorzystania w przemyśle spożywczym za każdym razem jako środek dietetyczny uzyskuje się głównie z cykorii, a także topinamburu.

Jakie są korzyści ze stosowania inuliny?

Inulina jest postrzegana jako środek o niskiej zawartości kalorii, a także delikatnej słodyczy. Jest około 10 razy mniej słodka od cukru, dlatego nie może stanowić ewentualnego samodzielnego zamiennika sacharozy w produktach spożywczych i w kuchni. Inulina ma atrybuty strukturotwórcze, a także żelujące, zagęszczające i w dodatku stabilizujące. Niejednokrotnie zastępuje tłuszcz w potrawach, aby spowolnić wartość kaloryczną. 1 g inuliny jest używany jako alternatywa dla 4 g tłuszczu. Jednocześnie zastąpienie tłuszczu nie pogarsza właściwości produktu. Wręcz przeciwnie, poprawia ich konsystencję oraz daje uczucie kremowości i tłustości w trakcie jedzenia.

Inulina jako dobry sprzymierzeniec w odchudzaniu


Prawdopodobieństwo stosowania inuliny jako zamiennika tłuszczu pomaga jej w produkcji niskokalorycznej żywności przeznaczonej dla osób odchudzających się. Stosowanie np. deserów z inuliny w diecie niskokalorycznej jest wspaniałą pomocą w odchudzaniu, głównie dla osób, które nie mają silnej woli. Obniżenie kaloryczności to nie jedyna dodatkowa strona inuliny. Tym samym inulina może hamować apetyt i zwiększać uczucie sytości, a tym samym poprawiać kontrolę nad ilością spożywanych pokarmów.

 




Czym jest inulina i jakie są jej właściwości?

Inulina od BEE jest zazwyczaj naturalnym prebiotykiem, który stymuluje wzrost mikroflory jelitowej, poprawiając obronność organizmu. Obniża ilość cholesterolu, a także trójglicerydów we krwi. Zarządza także układem pokarmowym, zapobiegając stanom zapalnym, wrzodom i rakom. Zniża glikemię po jedzeniu i umożliwia zmniejszenie masy ciała. Zwiększa ona także wyraźne wchłanianie składników mineralnych. Inulina jest działającym elementem żywności o wielokierunkowym funkcjonowaniu prozdrowotnym.

Co to dokładnie jest inulina?

Inulina zaliczana jest do błonnika pokarmowego rozpuszczalnego. Występuje naturalnie w warzywach oraz owocach, takich jak:

  • cykoria,
  • pory,
  • cebula,
  • czosnek,
  • szparagi,
  • karczochy,
  • jabłka.

Inulina odgrywa ważną rolę w regulacji funkcjonowania jelit, gdyż podczas fermentacji stymulowany jest wzrost odrębnej, zadowalającej mikroflory jelitowej. Toteż masowo przypisuje się jej własności prebiotyczne.

Inulina jako odżywka dla mikroflory jelitowej

Inulina może być naturalnym prebiotykiem, czyli substancją, która wspomaga namnażanie się zadowalającej mikroflory jelitowej. W jelitach człowieka występuje ponad 400 różnorodnych form bakterii. Mikroorganizmy jelitowe borykają się z kilkoma niekorzystnymi aspektami, toteż warto włączyć produkty inulinowe do tego, co jemy. Inulina jest niepodatna na funkcjonowanie enzymów trawiennych, dzięki czemu przechodzi do jelita grubego w fantastycznej niezmienionej formie, stając się pożywką dla flory bakteryjnej dobrej dla organizmu.

Jak inulina obniża cholesterol?

Inulina odgrywa rolę w obniżaniu poziomu cholesterolu we krwi. Dzięki niej kwasy żółciowe, biorące udział w produkcji cholesterolu, są wiązane w jelicie cienkim, przez co powiększa ich wydalanie z organizmu. Ponadto, inulina rzeczywiście pomaga zmniejszyć świadomość dotyczącą lipoprotein o bardzo niskiej gęstości, zmniejsza wątrobowe tworzenie kwasów, a ponadto zniża stężenie trójglicerydów we krwi, zapobiegając w ten sposób chorobom układu krążenia.

Jak inulina pomaga w przyswajaniu minerałów?

Inulina zwiększa wchłanianie składników mineralnych. Naprawia biodostępność takich pierwiastków, jak: wapń, magnez, żelazo, miedź, cynk i fosfor. Zminimalizowane dzięki inulinie pH w jelicie cienkim budzi wzrost stężenia minerałów jonowych, a także przyspiesza ich wyraźne dyfuzję przez błony komórkowe. W wyniku działania inuliny wzrasta również błona śluzowa jelita grubego, co jednocześnie zwiększa energię do wchłaniania składników mineralnych.

 




Inulina – co to dokładnie jest i jaki ma właściwości?

Jest to polisacharyd, składający się z ponad 30 różnych związków monosacharydowych występujących naturalnie w korzeniach mniszka lekarskiego i cykorii. Inulina, która należy do grupy fruktanów, nie jest trawiona w przewodzie pokarmowym i dlatego pełni funkcję błonnika pokarmowego. Warto wiedzieć, jakie są właściwości inuliny i kto powinien z niej korzystać. Inulina jest stosowana jako dodatek do żywności oraz jako składnik suplementów witaminowych o właściwościach prebiotycznych.

Jak inulina pomaga w odchudzaniu?

Niska kaloryczność, a także szybka sytość, jaką zapewnia inulina, ma duże znaczenie. Opóźnia ona wchłanianie cukru z pożywienia do krwi, obniża indeks glikemiczny spożywanego pokarmu, reguluje ilość stolca, a także pełni funkcję prebiotyczną. Wszystkie te właściwości inuliny mogą sprawić, że ten polisacharyd pomoże nam schudnąć. I to nie wszystko. Inulina, niskokaloryczny polisacharyd o dodatkowych funkcjach prebiotycznych, jest o jedną dziesiątą słodsza od cukru, znanego jako “biała śmierć”.

Gdzie można znaleźć inulinę?

Inulina jest to, o czym już wspomniano, polisacharyd o nierozgałęzionej strukturze sekwencji, występujący naturalnie w wakuoli, czyli strukturze komórki roślinnej i pełniący funkcję substancji zapasowej. Ten polisacharyd jest przechowywany głównie w kłączach roślin, bulwach i w niewielkich ilościach. Rośliny wytwarzające inulinę należą głównie do kategorii Asteraceae. Znajdziemy tu:

  • karczy,
  • cykorię,
  • łopian,
  • słonecznik bulwiasty.

Źródłem inuliny są również cebula, szczypiorek, szparagi, banany, czosnek, kłącza i bataty.

Jakie są główne właściwości i zastosowania inuliny?


Inulina ma właściwości prebiotyczne. Wspomaga rozwój prawidłowej flory bakteryjnej w układzie pokarmowym oraz zapobiega wchłanianiu tłuszczów i cukrów z przewodu pokarmowego. Dzieje się tak, ponieważ inulina obniża cholesterol. W układzie pokarmowym inulina nie jest po prostu trawiona przez enzymy pokarmowe, lecz rozkładana przez bakterie w jelicie grubym. W jelicie cienkim inulina obniża pH. W efekcie przyczynia się do poprawy przyswajania wielu minerałów (magnez, żelazo, cynk, fosfor). Ważną cechą inuliny jest to, że ogranicza kalorie i zwiększa sytość. Dlatego nawet jeśli jesteśmy na diecie niskokalorycznej, desery zawierające inulinę nigdy nie są wielkim grzechem. Produkty z inuliną mogą pomóc osobom cierpiącym na otyłość, tym, którzy są na diecie, a jednocześnie mają małą motywację do odmowy regularnego leczenia.